Kajian Terhadap Multi Level Marketing (MLM)

5:58 PM RuzendStudio 0 Comments


Pemasaran pelbagai peringkat (MLM) adalah satu strategi pemasaran di mana pasukan jualan pampasan bukan hanya untuk menjana jualan mereka sendiri, tetapi juga untuk jualan orang lain yang direkrut mereka dan  mewujudkan downline pengedar dan hierarki pelbagai peringkat sebagai pampasan. Syarat-syarat lain untuk MLM termasuk pemasaran rangkaian, jualan piramid, dan rujukan pemasaran.
Lazimnya, jurujual adalah dijangka untuk menjual produk secara langsung kepada pengguna dengan cara rujukan hubungan dan perkataan pemasaran melalui mulut ke mulut. Sesetengah orang menyamakan MLM dengan jualan langsung, walaupun MLM hanya satu jenis jualan langsung.
Syarikat-syarikat MLM telah kerap kali dikritik dan sebagai sasaran tindakan undang-undang. Kritikan telah memberi tumpuan kepada persamaan kepada skim piramid haram, harga-penetapan produk, tinggi kos awal memulakan, penekanan pada pengambilan yang lebih rendah-berperingkat jurujual ke atas jualan sebenar, menggalakkan jualan yang tidak memerlukan jurujual untuk membeli dan menggunakan produk syarikat, potensi mereka eksploitasi hubungan peribadi yang digunakan sebagai jualan baru dan sasaran merekrut, skim pampasan yang kompleks dan kadang-kadang dibesar-besarkan, dan teknik pemujaan seperti mana beberapa kumpulan gunakan untuk meningkatkan semangat ahli-ahli mereka dan ketaatan.

Berbeza dengan MLM pemasaran satu peringkat. Dalam pemasaran satu peringkat, jurujual diberi ganjaran untuk menjual produk secara langsung kepada pengguna.

Merujuk kepada sejarah terdahulu, MLM telah diterima secara umum melalui pelan pemasaran MLM peringkat pertama yang diperkenalkan pada 1945 oleh Syarikat Vitamin California (sekarang dikenali Nutrilite). Pelan tersebut membenarkan pengedar Nutrilite memiliki sekurang-kurangnya 25 pelanggan tetap untuk merekrut pengedar baru dan mendapat komisen sebanyak 3 peratus daripada jualan mereka. Tidak seperti jualan langsung tradisional, ini adalah pembayaran yang berterusan apabila pelanggan disusun semula, membenarkan penjual langsung untuk membina sebuah organisasi jualan yang boleh menjana pendapatan seperti sisa.
MLM ini adalah satu imej buruk atau realiti yang buruk? “Biar saya memberitahu anda tentang peluang perniagaan yang luar biasa dari akar umbi," dan anda dijemput ke rumah atau makan tengah hari untuk "perbincangan seterusnya." Cukup kelakar, mungkin kita akan berasa ragu-ragu bahawa terdapat beberapa agenda tersembunyi atau penipuan dalam skim pelaburan ini. "Mungkin satu organisasi pemasaran pelbagai peringkat (MLM)," cuba kita fikir. Sekiranya kita percaya naluri anda, dakah terdapat apa-apa salah dengan MLM ini.

Artikel ini akan menganalisis empat bidang yang menghadapi masalah dengan MLM. Khususnya, ia akan memberi tumpuan kepada masalah Pasaran Ketepuan, Struktur Piramid, Moral dan Etika, dan Isu-isu Hubungan yang berkaitan dengan MLM. Oleh itu, dengan analisis yang dikaji dapat menilai "naluri” kita dengan benar.

Masalah yang pertama adalah masalah yang lazim iaitu ketepuan pasaran. Berbalik kepada yang asalnya.
Satu pengenalan dan penerangan pada ketepuan pasaran adalah perlu dalam kebanyakan perbincangan perniagaan, tetapi malangnya dengan MLM, adalah tidak. Logik fikiran mereka seolah-olah MLM adalah satu industri yang berdaya maju dalam kebergantungan, walaupun secara teorinya, sebagai cara yang menguntungkan adalah sama untuk semua pihak yang terlibat. Penggantungan ini dicipta oleh jangkaan “wang mudah” yang kian meningkat, dan selebihnya adalah kemudian.

Baru, Inovatif?
MLM tidak lagi boleh mendakwa diri mereka sebagai baru dan oleh itu, mereka dikecualikan daripada prinsip-prinsip pemasaran yang biasa untuk menjual barangan dan perkhidmatan. Mereka telah cuba dan sebahagian besar telah gagal. Ada yang gagal dengan teruk walaupun menawarkan produk-produk yang bagus dan bermutu.

Inovasi pemasaran, bukan jarang berlaku dalam dunia moden seperti yang terbukti dengan kejayaan Wal-Mart, yang menemui cara yang lebih cekap dan menguntungkan untuk mengedar barang-barang dan perkhidmatan daripada status quo, juga memberikan nilai yang berpanjangan kepada pemegang saham, pekerja, pengedar, dan pengguna . Tetapi ini bukan kes dengan mana-mana MLM yang berkait dengan tarikh dan selepas 25 tahun gagal, sudah tiba masanya untuk menunjukkan sebab-sebab mengapa.

Jangan Sesetengah Orang Buat Duit di MLM?
Pertama, kita akan menganalisis "mekanisme memandu" MLM. Dengan jelasnya akan diceritakan bagaimana mereka dengan asasnya tidak stabil, yang dijamin oleh reka bentuk pasaran dengan tiada siapa perasan. Kita akan melihat mengapa MLM tidak boleh disamakan dengan cara keuntungan syarikat-syarikat dalam dunia sebenar, supaya hasilnya akan menjadi sebuah organisasi secara keseluruhannya gagal, walaupun dalam teori, menguntungkan. Apabila takdir yang tidak dapat dielakkan ini berlaku, wang hanya akan dibuat bukan dari produk atau perkhidmatan tetapi dari kerugian orang yang lebih rendah ke bawah dalam organisasi.

Oleh itu, organisasi MLM menjadi eksploitasi, dan banyak penganjur MLM peringkat tinggi telah ditutup, "eksekutif" dipenjarakan, dengan menjual penipuan kejayaan yang mustahil kepada orang ramai. Lain, MLM yang lebih besar telah terselamat dengan membayar pampasan besar kepada  peguam untuk menghindari pendakwa raya persekutuan, walaupun bercakap besar tentang rizab dana mereka dalam rizab bagi tujuan ini.
"Pengedar" malang yang di bahagian bawah adalah “loser” (kalah,gagal), dan ini sekaligus menjadi kenyataan di luar sana dalam semua pita video dan semangat motivasi-ceramah, orang-orang yang baik bermula untuk mendapatkan rasa yang buruk dalam mulut mereka tentang keadaan menyeluruh.
Jadi,  bagaimana cara wang boleh dibuat dengan MLM. Soalnya ialah sama ada wang yang dibuat adalah sah atau "dibuat" melalui skim con yang canggih. Dan jika MLM adalah "takdir daripada perekabentuk" yang gagal, maka jawapannya adalah malang sekali.
Tetapi bagaimana jika dengan tepat berlaku, mestikah ia kerap berlaku?
Mesin manusia. Chernobyl mempunyai sistem kawalan yang gagal. MLMs tidak mempunyai mekanisme kawalan langsung. Di mana "suis" yang boleh ditekan dalam MLM apabila orang yang cukup jualan diupah? Dalam syarikat yang biasa pengurus berkata, "Kita sudah cukup, cukuplah setakat ini mencari orang." Tetapi dalam MLM, tidak ada cara ini. MLM adalah satu mesin "melahirkan" manusia tanpa "butang tutup." Di luar kawalan oleh pereka, gear akan mengisar wang, masa, kredibiliti, dan tenaga keusahawanan bermaksud orang-orang yang berpotensi  menyertai mereka adalah semata-mata untuk menambah pendapatan mereka. Secara ringkasnya tiada jalan yang mudah untuk mengelakkan dari kegagalan mekanisme dalaman MLM ini. Oleh itu, satu-satunya "sistem kawalan" akan menjadi kerugian yang tidak dapat dielakkan dan imej buruk yang berikutnya terhadap syarikat MLM selepas ia melakukan apa yang telah direka oleh mereka: gagal.


            Seterusnya adalah Struktur Piramid iaitu Suatu Masalah Organisasi MLM.
Bukan Pyramid. Bagi kebanyakan MLMs, produk adalah benar-benar lencongan semata-mata dari sebenar yang membuat keuntungan dinamik. Untuk sesiapa yang biasa dengan MLM, perbincangan sebelumnya (yang tertumpu sangat pada hakikat bahawa MLM "ditakdirkan oleh perekabentuk" untuk mencapai ketepuan pasaran dan dengan itu meletakkan orang-orang yang sah cuba untuk menjual produk ke dalam situasi yang sukar) boleh dilihat ia mentimpang dari sasaran. Produk atau perkhidmatan yang boleh dan baik, dan ia mungkin ‘oversaturate’ pada satu masa nanti, tetapi perlu diambil serius. Produk adalah tidak insentif untuk menyertai MLM. Jika tidak, mereka mungkin menunjukkan minat dalam menjual produk ini atau perkhidmatan tertentu sebelum dalam dunia sebenar. Produk adalah alasan untuk cubaan mengesahkan mesin membuat wang dengan cepat. Ia adalah "perlindungan" semata-mata. Intuitif, kita semua tahu apa yang sebenarnya berlaku dengan MLM. Hanya tidak menggunakan perkataan "piramid".

"Anda lihat, jika anda boleh meyakinkan sepuluh orang yang semua orang memerlukan produk atau perkhidmatan ini, walaupun mereka tidak membeli produk yang sama yang terdapat di pasaran, dan mereka boleh meyakinkan sepuluh orang, dan sebagainya, bagaimana anda membuat wang sebenar Dan selagi anda menjual kepada beberapa orang di sepanjang perjalanan, semuanya sah. " Mungkin ... Tetapi cara untuk membuat wang dalam semua ini adalah jelas tidak dengan hanya menjual produk, sebaliknya anda mungkin telah menunjukkan minat di dalamnya sebelum ini, melalui peluang pasaran konvensional. Tidak, "cangkuk" menjual lain-lain kepada penjualan  lain-lain dalam "mimpi."
Matematik dan Common Sense. MLM berfungsi daripada pengembangan geometri, di mana anda mendapatkan sepuluh orang untuk ditaja sepuluh untuk ditaja dan sebagainya. Ini biasanya ditunjukkan sebagai matriks yang berkembang (tidak berkata "piramid") Dengan “kickbacks” yang sama di pelbagai peringkat.

Masalah di sini adalah salah satu daripada logik akal fikiran. Pada tiga tahap yang semata-mata yang mendalam ini akan menjadi 1,000 orang.
Ia pergi pula kepada kawasan kejiranan. Pada peringkat enam, yang sepatutnya akan membuatkan 1,000,000 orang yang mempercayainya dan boleh membuat wang jualan. Tetapi kepada siapa? Pergi pula ke bandaran dan MLM hanya mendapat keuntungan yang berterusan. Fikirkan semua agenda mesyuarat. Fikirkan semua "mimpi" yang telah terjual. Fikirkan harapan palsu yang dihasilkan. Fikirkan wang yang hilang.
Semasa ia ke kemuncak, "sesiapa sahaja boleh membuat ia berfungsi. "Ia adalah peluang seumur hidup." "Lihat sahaja matematik" Tetapi menyebut ketepuan yang tidak dapat dielakkan dan ini akan menyebabkan kerugian untuk semua orang, dan kemudian akan terdengar, "Sudah tentu ia tidak pernah benar-benar bekerja seperti itu." "Kebanyakan akan gagal."
Penyelesaian baru, iaitu MLM yang terbantut.
Beberapa jelmaan moden tertentu daripada MLM cuba untuk menangani masalah ini dengan mengehadkan bilangan orang yang anda boleh menaja, katakan kepada empat. Tetapi perkembangan yang sama masalah geometri wujud mekanisme kegagalan baru perlahan sedikit. Dan kini timbul masalah yang ditambah lapisan yang lebih yang tidak perlu dalam organisasi.
Dakwaan bahawa MLM adalah semata-mata pelaksanaan "manusia biasa" normal saluran pengagihan sebenar dunia menjadi lebih tidak masuk akal dalam kes ini. Bayangkan membeli produk atau perkhidmatan dalam dunia sebenar dan perlu membayar lebihan dan royalti kepada lima atau sepuluh ahli yang tidak diperlukan dan tidak terbabit dalam lapisan "pengedar". Ini akan berkesan? Apakah nilai yang "pengedar" lapisan ini menyediakan kepada pengguna? Adakah ini rasional? Adakah syarikat wujud lama dalam persekitaran yang berdaya saing? Semuanya adalah tidak berpatutan.
           
Yang seterusnya pula adalah Prinsip moral dan Etika yang merupakan satu masalah ketamakan. Walaupun isu-isu moral dan etika agak mengelirukan untuk dibincangkan, materialisme dan perasaan tamak secara universal dikutuk oleh setiap agama utama, dan juga oleh kebanyakan yang tidak beragama. Ini tidak bermakna orang ramai tidak materialistik atau tamak; sebenarnya, panggilan biasa bahawa etika untuk tidak sebegitu dengan bukti yang kukuh.
Bagi kebanyakan orang, ini bermakna jika kita akan menjadi materialistik atau tamak, kita lebih suka tidak jelas mengenainya. Oleh itu, Madison Avenue mempunyai cara yang halus, yang sangat digilap merayu kepada tabiat buruk ini tanpa perlu berat tangan. Kami tidak kisah sangat ... selagi ia adalah "bertudung." Kepura-puraan ini, manakala sedih, status quo. Jadi, Madison Avenue adalah cuba untuk menjadi yang lebih halus dalam terdapat tidak memanipulasi tidak bermoral kami "serong" ke arah ketamakan dan kebendaan.
            Hiperbola adalah tidak terhad semata-mata untuk tuntutan produk, bagaimanapun. Apabila pengamal MLM beralih kepada pesaing, mereka boleh menjadi sebegitu kotor sesungguhnya. Antara khabar angin yang paling aneh dalam sejarah moden dapat dikesan kepada MLM. Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, contohnya, khabar angin antarabangsa bahawa presiden perbadanan utama dunia sebenar adalah Satanist, dan logo syarikat yang terkandung simbol-simbol ghaib, ternyata mempunyai motif komersial dan dikesan untuk pengedar Amway yang tertentu. Ini telah berjaya didakwa pada tahun 1991, tetapi khabar angin berterusan. Dan berapa banyak MLM lain yang mengalami "jualan kemuncak" yang negatif fabrikasi atau pembohongan secara terang-terangan. Tidak semua jualan negatif menuntut terlibat dengan skandal atau meluas contoh seperti sebelumnya, tetapi budaya MLM menghasilkan banyak perkara ini dan ia akan menjadi sukar untuk mendakwa.
Sekali lagi, apa lagi yang boleh diharapkan daripada jurujual yang tidak berpengalaman yang dibuang ke dalam pasaran jualan komisen penuh oversaturated dan tidak akauntabiliti. Jualan negatif bukanlah unik untuk MLM, tetapi MLM mempunyai warisan memupuk budaya hal mudah percaya, pelik "gosip sebagai fakta." Bercakap bohong tentang orang-orang atau kumpulan adalah fitnah. Sistemik dan niat jahat fitnah adalah menyalahi undang-undang di negara-negara yang paling bertamadun. Fitnah adalah dosa yang disenaraikan selepas pembunuhan dan zina dalam Kitab Al Quran dan juga teks-teks Bible. Tetapi bagaimana anda akan tahu apabila anda menjadi pemfitnah dengan mengulangi apa yang anda dengar dalam mesyuarat atau perjumpaan MLM.


            Yang terakhir adalah Isu-isu hubungan (Suatu Masalah pengalaman)
MLM tumbuh dengan mengeksploitasi hubungan orang. Jika anda akan berada di dalam MLM, anda menelan keras dan menerima ini sebagai sebahagian daripada "membina perniagaan anda." Ini adalah "rangkaian." Tetapi kepada mereka yang tidak terlibat "dalam" MLM, ia kelihatan seolah-olah persahabatan semata-mata alasan bagi phoniness, keramahan disyaki sebagai mencari keuntungan, dan sebagainya. Tidak ada jalan tengah di sini, cuba sedaya mungkin.
Walaupun ini merupakan permualaan yang paling sukar untuk dibuat, mungkin yang paling penting. Sesiapa yang mempunyai apa-apa pengalaman dengan MLM mempunyai perasaan yang kuat, sama ada menentang atau menyokong, dan ini merupakan satu masalah. Polarisasi berjalan secara terus dengan mendalam.
Jualan tekanan tinggi – dikhaskan kepada Piramid sahaja.
Apabila ia datang untuk menjual produk, wakil-wakil jualan MLM mungkin tidak lebih agresif atau menjijikkan daripada jurujual biasa. Oleh kerana kebanyakannya bukanlah jurujual pada dasarnya, dan ia adalah ciri-ciri MLM yang dapat menarik beberapa orang yang mempunyai pengalaman untuk menjual produk ini atau perkhidmatan tertentu, mereka biasanya menjual melalui pra-fab "pihak" atau rumah "demo." Oleh itu, tekanan jualan yang dikenakan oleh keadaan. Harus diperhatikan bahawa apabila menjual produk, perbezaan hanya dari perniagaan dunia sebenar adalah kemungkinan besar dalam penipuan kerana "kelonggaran" MLM dan insentif untuk menokok tambah tuntutan mana-mana tanpa akauntabiliti atau tanggungan. Selain daripada itu, jualan produk MLM agak serupa dengan menjual mana-mana produk dalam dunia sebenar.
Tetapi apabila ia datang kepada anda untuk "mendaftar" sebagai "pengedar," penggiat MLM mendapat gangguan dan mengelirukan di luar batas-batas norma sosial yang sopan.
Ingat, MLM ditakrifkan oleh orang-orang yang memberi ganjaran untuk merekrut orang lain dalam pelbagai peringkat.

You Might Also Like

0 comments:

Labels

2D (1) 3D (1) advertising (1) Automotive (2) bahaya (1) berita (4) Blackberry (1) bridal (1) buletin (3) contest (1) credit (1) dinner (2) eez (2) events (20) fakta (1) fesyen (2) forward (1) fotografi (61) funny (4) HDR (1) healthcare (6) hiburan (1) hukum (1) info (71) info sihat (6) islamik (3) jalan jalan (25) joke (7) joke ilmiah (2) journalism (1) Kajian (2) kaki gym (2) karaoke (4) KBU (1) keypoh (3) khasiat (2) kid song (1) Komunikasi Korporat (2) konvokesyen (2) Lawak (3) learn (9) Lirik (18) lyrics (10) makan (4) male talent (31) maskulin (5) modeling (2) modeling events (10) moto (4) music cover (1) my story (1) MyVi TT (3) Naruto Manga (6) news (2) oscar (1) party (1) Pendidikan (2) penjagaan diri (7) penjagaan lelaki (6) Perodua (1) personal (1) phone (1) Photographer (1) photoshoot (35) politik (3) press (2) rahsia lelaki (2) rahsia wanita (1) religious (1) research (2) resipi (1) santai (4) seks (1) selebriti (1) sinopsis filem (2) SKMM (4) story (34) suka-suka (15) talent (21) technology (2) TIPS (20) travelog (8) trip (7) troubleshooting (1) tutorial (2) wafi (1) wedding (12) wishes (2)