Kajian : Definisi Kapitalis
Apakah Sistem Kapitalis?
Oleh Muhammad Salleh (September 2002).
Kita kini sedang
menghayati sebuah dunia di mana kekayaan sedang diciptakan pada kadar yang
tidak dapat dibayangkan oleh generasi-generasi dahulu. Kejayaan-kejayaan
teknologi, seperti kejuruteraan genetik dan dunia Internet, sedang berkembang
dengan pesat. Semua ini, kita diberitahu, adalah hasil daripada kejayaan sistem
kapitalis. Menurut penyokong-penyokong sistem kapitalis di merata dunia, sistem
inilah yang telah membolehkan umat manusia mencapai tahap kemajuan yang tinggi,
lantas menjadikan sistem kapitalis sebuah sistem sempurna, yang tidak lagi
dapat diubahkan.
Memang tidak dapat
dinafikan bahawa buat kali pertama dalam sejarah dunia, kita mempunyai kekayaan
yang mencukupi untuk memuaskan keperluan-keperluan setiap insan di dunia.
Namun, apa yang tidak dikatakan oleh penyokong-penyokong kapitalisme itu adalah
bahawa berjuta-juta orang masih mengalami kebuluran, berjuta-juta orang masih
mengalami penyakit yang mudah dicegah, kehidupan berjuta-juta orang masih
dikecewakan oleh kemiskinan. Masyarakat kita, iaitu masyarakat kapitalis,
dikuasai oleh ketidak-samarataan dan ketidak-adilan, sambil kehidupan kita
semua diancam oleh krisis ekonomi dan konflik bersenjata. Pada masa apabila
sistem kapitalisme masih muda, Karl Marx sudah melihat
percanggahan-percanggahan ini dengan jelas, lalu menulis:
Dalam satu tangan, kuasa-kuasa
perindustrian dan saintifik telah memasuki kehidupan, yang mana-mana zaman
sejarah manusia lalu tidak pernah mengharapkan. Dalam tangan sebelah wujudnya
ciri-ciri kereputan, yang jauh melintasi kengerian Empayar Rom. Pada hari-hari
ini, semuamya seolah-olah hamil dengan percanggahannya. Jentera, dihadiahkan
dengan kuasa memendekkan dan meringankan usaha manusia, kita melihat melaparkan
dan membebankan manusia. Sumber-sumber kekayaan luas, oleh sesuatu keajaiban
luarbiasa, diubahkan menjadi punca-punca keperluan.
Di sebalik
perbincangan-perbincangan seperti ini, terdapat satu persoalan asas, iaitu
apakah sebenarnya sistem kapitalis? Apakah ciri-ciri asas sistem tersebut, dan
apakah kesan daripada ciri-ciri tersebut? Pada pandangan pertama, jawapan
kepada soalan-soalan seperti ini mungkin dikatakan ringkas. Bukankah sistem
kapitalis sebuah sistem di mana beberapa individu yang kaya memiliki
kilang-kilang, pejabat-pejabat dan perusahaan-perusahaan yang lain? Bukankah
pihak kapitalis menyokong pasaran bebas, tanpa apa-apa perancangan terpusat?
Namun, dewasa kini, persoalan-persoalan tersebut tidak dapat ditangani dengan
begitu mudah. Misalnya, kebanyakan perusahaan gergasi kini tidak lagi dimiliki
oleh seorang individu, tetapi mungkin digerakkan oleh pejabat perusahaan atau
kerajaan negara. Walau apapun perbezaan-perbezaan ini, yang jelas adalah bahawa
para pekerja dan golongan bawahan terus dieksploitasi dan ditindas di bawah
sistem kapitalis ini.
Maka, erti kapitalisme perlulah
dikaji dengam menyeluruh dan disesuaikan dengan perkembangan ekonomi mutakhir.
Dari segi ini, kajian Karl Marx terhadap sistem kapitalis sangatlah penting,
kerana, dalam kata-kata Georg Lukacs, teori Marx teori Marx, “meleburkan wajah
pertubuhan-pertubuhan sosial yang kaku, tidak bersejarah dan semulajadi; ia
mendedahkan punca-punca bersejarah mereka dan maka menunjukkan bahawa ianya
tertakluk kepada sejarah dari setiap segi termasuk kemunduran bersejarah.” Marx
telah menunjukkan bahawa tindakan manusia pada masa yang lalu telah menciptakan
dunia moden, bahkan juga bahawa tindakan manusia dapat membentukkan masa depan
yang bebas dari percanggahan-percanggahan kapitalisme.
Berhadapan dengan pendekatan ini,
kita perlulah terlebih dahulu mengkaji sejarah sistem kapitalis untuk
mengenalpasti ciri-cirinya. Sebelum bangkitnya sistem kapitalis, iaitu semasa
wujudnya sistem feudal, manusia belum lagi memajukan cara-cara untuk menguasai
dunia semulajadi, atau untuk menghasilkan barangan yang mencukupi bagi setiap
insan. Marx telah menulis bahawa kesemua hubungan-hubungan sosial dalam sistem
feudal “diikat kepada tahap perkembangan kuasa-kuasa produktif dan tenaga
pekerja yang rendah serta hubungan-hubungan terhad di antara manusia dan proses
menciptakan dan menghasilkan semula kehidupan materialis mereka, dan maka juga
hubungan-hubungan terhad di antara manusia dan alam.”
Dalam sistem feudal, tanah
merupakan sumber pengeluaran. Inilah yang dimaksudkan oleh Marx apabila dia
menulis bahawa “Dalam permilikan tanah feudal, kita sudah menjumpai penguasaan
tanah sebagai kuasa sesuatu yang asing ke atas manusia. Hamba serf adalah
sampingan kepada tanah. Serupa dengan itu, pewaris melalui sistem pewarisan
feudal, iaitu anak lelaki sulong, dimiliki oleh tanah. Ia mewarisi dia.” Dalam
satu tangan, tahap kuasa-kuasa produktif yang rendah bermakna usaha berterusan
bagi golongan petani, sambil dalam tangan sebelah, tuan-tuan feudal dan
pegawai-pegawai gereja mengambil apa yang mereka menghendaki dari petani dengan
kekuasaan.
Hubungan-hubungan
sosial dalam masyarakat feudal merupakan hubungan-hubungan penguasaan dan
penaklukan, tetapi ia sudah jelasnya merupakan hubungan-hubungan sosial di
antara individu-individu. Dari segi ini, batasan-batasan feudalisme sangatlah
berbeza daripada dinamik kapitalisme. Pihak borjuasi muda menginginkan sebuah
masyarakat di mana segalanya dapat dijual-beli dengan duit. Sebuah masyarakat
seperti itu sudah pasti bergantung kepada pembatasan-pembatasan tanah bersama
dengan kejam. Ini bermakna bahawa, buat kali pertama dalam sejarah manusia,
majoriti masyarakat dinafikan jalan secara langsung kepada pengeluaran dan
cara-cara menciptakan kekayaan. Maka, pada abad ke-17 dan ke-18 di Eropah,
sebuah kelas pekerja yang tidak memiliki tanah telah ditaklukkan kepada bentuk
pengeksploitasian yang baru, iaitu pekerjaan bergaji.
Pendek kata, kapitalisme
melibatkan perubahan asas dalam hubungan-hubungan di antara manusia,
peralatan-peralatan pengeluaran dan bahan-bahan pengeluaran.” Oleh kerana
perubahan-perubahan asas ini, setiap aspek kehidupan manusia telah diubah.
Namun, perubahan-perubahan ini hanya dapat dilaksanakan melalui apa yang Peter
Linebaugh telah menamakan ‘serangan-serangan perundangan’ pada hujung abad
ke-18 untuk memperdayakan kelas pekerja bahawa apa yang mereka menghasilkan
sebenarnya dimiliki oleh pihak kapitalis yang memiliki kilang-kilang. Menjelang
abad ke-19, pekerjaan bergaji telah menggantikan kesemua bentuk pembayaran yang
lain di Eropah.
Kajian Marx
terhadap sistem kapitalis muda pada abad ke-19 menunjukkan bagaimana tenaga
pekerja telah menjadi sebuah komoditi, yang dapat dijual-beli pada pasaran.
Pihak kapitalis dan para pekerja mungkin bebas dari satu sama lain dari
mana-mana segi rasmi, tetapi dalam realiti mereka berkait rapat. Pengeluaran
barangan tidak lagi berlaku di rumah atau bengkel-bengkel kecil (seperti dalam sistem
feudal), tetapi kini berlaku di kilang-kilang baru di mana mekanisasi tenaga
pekerja telah mengubah hubungan-hubungan manusia. Dalam karyanya yang
terpenting, iaitu Kapital, Marx membandingkan usaha tukang-tukang kraf
di bawah sistem feudal dengan pekerja kilang di bawah sistem kapitalis:
Dalam kraftangan dan pengeluaran, para pekerja menggunakan peralatan; di
kilang, jentera menggunakan pekerja. Di sana, gerak-geri peralatan tenaga
pekerja bergerak baginya, di sini ia adalah gerak-geri jentera yang mesti
mengikutinya. Dalam pengeluaran, para pekerja adalah sebahagian daripada
mekanisme hidup. Dalam kilang, kita mempunyai mekanisme tanpa kehidupan yang
asing daripada pekerja, yang hanya menjadi sampingan hidup.
Salah satu ciri
kapitalisme yang paling membinasakan merupakan pembahagian tenaga pekerja.
Sebelum kapitalisme, memang terdapatnya pembahagian tenaga pekerja secara
sosial, dengan orang-orang berbeza telibat dalam cabang-cabang pengeluaran atau
kraf yang berbeza. Dengan kapitalisme telah bangkitnya pembahagian tenaga
pekerja secara terperinci dalam setiap cabang pengeluaran. Pembahagian tenaga
pekerja ini bermakna bahawa pekerja terpaksa menjadi khusus dalam tugas-tugas
tertentu. Maka, tidak menghairankanlah bahawa John Ruskin pernah menulis bahawa
pembahagian tenaga pekerja adalah ungkapan palsu kerana ia adalah manusia yang
dibahagikan.
Dalam sistem
kapitalis, para pekerja semakin bergantung kepada pihak kapitalis yang memiliki
cara-cara pengeluaran seperti kilang-kilang dan pejabat-pejebat. Ia menjadi
semakin mustahil bagi pekerja untuk hidup secara bebas daripada kapitalisme –
jika dia bekerja, dia menjadi ibarat sebuah jentera; jika dia tidak bekerja,
dia akan hidup dalam kemiskinan. Marx menulis mengenai para pekerja: “Kewujudan
kapital adalah kewujudannya, kehidupannya, kerana ia menentukan kandungan
kehidupannya dalam cara yang tidak mempedulikannya.” Pendek kata, para pekerja
tidak mempunyai pilihan – bersedia bekerja atau bersedia mengalami kemiskinan.
Maka, di bawah kapitalisme, tenaga pekerja menjadi tenaga pekerja yang dipaksa
kerana para pekerja tidak dapat memilih untuk tidak bekerja, para pekerja tidak
memiliki apa yang diciptakan oleh mereka dan para pekerja tidak dapat memilih
apa yang patut diciptakan. Marx menulis:
… pekerja hanya merasai dirinya apabila tidak bekerja; apabila dia
bekerja, dia tidak merasai dirinya. Dia berasa selesa apabila tidak bekerja,
dan bukannya di rumah apabila dia bekerja. Maka usahanya bukan secara sukarela
tetapi dipaksa, ia adalah tenaga pekerja dipaksa. Maka, ia bukan kepuasaan
sesuatu keperluan, tetapi hanya cara untuk memuaskan keperluan tersebut secara
asing daripadanya. Sifat asingnya ditunjukkan dengan jelas oleh fakta bahawa
sesudah apa-apa fizikal atau pemaksaan lain wujud, ia dipulaukan seperti wabak
penyakit.
Di sini, kita dapat
merumuskan perbincangan di atas dengan kata-kata berikut. Marx sebenarnya tidak
menganggap permilikan alat-alat atau cara-cara pengeluaran oleh individu
sebagai masalah utama kapitalisme. Dalam kajiannya ke atas sistem tersebut,
yang menjadi jelas adalah bahawa dia menolak situasi di mana cara-cara
pengeluaran dikuasai oleh sebuah minoriti (iaitu kelas kapitalis atau
borjuasi), dengan tujuan mengeksploitasi majoriti (iaitu kelas pekerja).
Pengeksploitasian ini dapat mengambil pelbagai bentuk dalam hubungan-hubungan
sosial di antara manusia. Seperti yang telah dikatakan di atas, para pekerja
tidak memiliki cara-cara pengeluaran, dan terpaksa menjual satu-satunya
komoditi yang dimiliki mereka, iaitu tenaga pekerja mereka. Inilah satu sebab
mengapa kemungkinan untuk merancangkan jalan-jalan ekonomi demi kepentingan
masyarakat umum tidak dapat bangkit dalam keadaan seperti ini.
Tambahan pula,
setiap kapitalis didoring untuk bersaing demi memajukan perusahaannya sambil
mengorbankan orang yang lain. Marx telah melaungkan: “Akumulasi! Akumulasi!
Itulah nabi-nabi baginya.” Ini bermakna bahawa kapitalis yang kuat memakan
kapitalis yang lemah, dan bahawa sistem kapitalis akan merosot dengan dramatik
apabila mengalami krisis ekonomi.
Sejak abad ke-19,
sistem kapitalis ini telah menyebar ke setiap penjuru dunia, dan mungkin tidak
terdapatnya negara yang bebas daripada cengkamannya. Inilah sebab utama mengapa
kajian Marx sangatlah relevan dan penting pada hari ini. Cara-cara pengeluaran
masih dikuasai oleh golongan minoriti, biarpun di sebuah negara membangun
seperti Malaysia atau sebuah negara maju seperti Amerika Syarikat. Walaupun bentuk
persaingan kapitalis mungkin berbeza dari satu tempat ke tempat yang lain,
hasilnya sentiasa sama: “Akumulasi! Akumulasi! Itulah nabi-nabi baginya.” Dan
para pekerjalah yang menjadi mangsa.
Maka, apa yang
dapat dilakukan? Kajian Marx juga telah mengenalpasti kelas pekerja sebagai
unsur yang dapat menumbangkan sistem kapitalis dan mengubah masyarakat.
Walaupun pihak borjuasi atau kelas pemerintah dapat menggunakan penguasaan
mereka ke etas ekonomi untuk menguasai kanca politik melalui kerajaan, tentera dan
polis, kejayaan sistem mereka juga mewujudkan sebuah kelas yang mempunyai kuasa
untuk membebaskan seluruh umat manusia – iaitu kelas pekerja. Kelas pekerja ini
tidak mengenali warna kulit, jantina, orientasi seksual, mahupun sempadan
negara. Hanya kelas pekerja
sendiri yang dapat membina sebuah masyarakat tanpa keperluan dan tanpa diktator
kerana kelas pekerja sememangnya berbeza daripada kelas-kelas yang lain. Kini
terdapatnya beratus-ratus juta pekerja dan jumlah mereka semakin meningkat
setiap hari. Kerana kapitalisme merupakan sistem antarabangsa, ia terus
mengembang dan mengerjakan mereka yang suatu hari nanti akan memusnahkan sistem
kapitalis itu.
Kemampuan unik kelas pekerja
untuk mengubah dunia berpunca dari kedudukan kelas tersebut dalam sistem kapitalisme.
Secara asasnya, kapitalisme menarik penduduk dari desa dan menghimpunkan mereka
di tempat-tempat bekerja yang besar. Maka, para pekerja mendapati bahawa mereka
telah menjadi sebahagian daripada unit yang melibatkan beratus-ratus atau
beribu-ribu orang. Untuk mencapai pembaikan dalam keadaan mereka, para pekerja
perlulah bertindak secara kolektif, dengan melibatkan rakan-rakan sekerja
mereka. Untuk mengubah dunia, kelas pekerja perlulah bersatu di bawah
panji-panji demokratik lagi sosialis.
0 comments:
Post a Comment