Skim Insurans Pekerjaan

4:50 AM RuzendStudio 0 Comments

Skim Insurans Pekerjaan (EIS) di Malaysia

Di Singapura, pembayaran faedah pemberhentian pekerja adalah mandatori bagi pekerja yang mempunyai lebih daripada dua tahun pekerjaan jika dinyatakan dalam kontrak pekerjaan individu (atau perjanjian kolektif yang dirundingkan oleh kesatuan mereka). Sebaliknya, Malaysia kini ke arah memberikan manfaat pemberhentian kepada rakyat Malaysia yang menganggur.
Dicadangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, Skim Insurans Pekerjaan (EIS) dijangka dibentangkan di Parlimen pada bulan Julai/Ogos 2017. Seperti namanya, EIS terutamanya bertujuan untuk membantu pekerja yang diberhentikan yang mencari kerja lain dan yang menyumbang kepada PERKESO. Di samping itu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak telah mengumumkan pada 1 Mei 2017 bahawa kerajaan telah bersetuju untuk memperuntukkan Pertubuhan Keselamatan Sosial (PERKESO) dengan RM70 juta untuk pembayaran faedah kewangan berhubung dengan EIS bermula tahun hadapan.

Apakah Skim Insurans Pekerja?

Dimaksudkan untuk bertindak sebagai “jaring keselamatan” bagi pekerja yang diberhentikan kerja [kerana majikan mereka mengalami penggulungan / menjadi insolven], EIS akan menyediakan bantuan kewangan kepada pekerja yang kehilangan pekerjaan sehingga mereka mendapatkan pekerjaan baru. Di samping itu, pekerja yang mencari kerja baru juga akan dibantu dengan bantuan pekerjaan, kaunseling kerjaya dan kesesuaian pekerjaan di bawah EIS.

Pembayaran EIS

Inisiatif EIS yang dicadangkan akan diuruskan oleh PERKESO, dan sumbangan dari kedua-dua majikan dan pekerja ke atas akaun insurans pekerja adalah wajib. Di bawah cadangan semasa, kedua-dua majikan dan pekerja diwajibkan untuk menyumbang 0.25% daripada gaji bulanan pekerja ke dalam dana bersama EIS, seperti juga sumbangan SOCSO dan KWSP. Bagi majikan yang melanggar peraturan dan didapati bersalah akan dikenakan hukuman penjara sehingga dua tahun dan didenda maksimum RM10, 000.

Gambaran Ringkas Manfaat EIS

  1. Perlindungan Kebajikan Lanjutan– EIS bertindak sebagai liputan kebajikan dilanjutkan kepada 6.5 juta pekerja swasta Malaysia yang memerlukan majikan untuk membuat sumbangan berkanun kepada dana EIS dan menahan mereka daripada membuat potongan gaji serta mengurangkan faedah tetap.
  2. Bantuan Kewangan kepada Pekerja Diberhentikan– EIS akan menyediakan bantuan kewangan kepada pekerja swasta yang kehilangan pekerjaan kerana majikan mereka mengalami penggulungan (atau menjadi tidak solven) sehingga mereka mencari pekerjaan baru.
  3. Bantuan Tambahan Pencarian Kerja– Pekerja yang diberhentikan akan dibantu apabila mereka mencari pekerjaan baru dengan kaunseling dan latihan kerjaya.
Sebagai nota akhir, Sistem Insurans Pekerjaan (EIS) dijangka bermula pada bulan Januari 2018. Adalah dipercayai bahawa EIS akan menambah kecekapan pasaran buruh di Malaysia melalui sistem yang berstruktur lebih baik bagi menyeragam bekalan dan permintaan, akan membawa kepada peningkatan produktiviti dan daya saing industri. Di samping itu, faedah pemberhentian yang dinyatakan di atas juga akan bertindak sebagai penstabil untuk membantu mengekalkan aktiviti ekonomi di negara, terutamanya semasa krisis ekonomi.


Sumber:
https://www.perkeso.gov.my/sip/assets/files/Slide_Microsite_20171110.pdf

You Might Also Like

0 comments:

Labels

2D (1) 3D (1) advertising (1) Automotive (2) bahaya (1) berita (4) Blackberry (1) bridal (1) buletin (3) contest (1) credit (1) dinner (2) eez (2) events (20) fakta (1) fesyen (2) forward (1) fotografi (61) funny (4) HDR (1) healthcare (6) hiburan (1) hukum (1) info (71) info sihat (6) islamik (3) jalan jalan (25) joke (7) joke ilmiah (2) journalism (1) Kajian (2) kaki gym (2) karaoke (4) KBU (1) keypoh (3) khasiat (2) kid song (1) Komunikasi Korporat (2) konvokesyen (2) Lawak (3) learn (9) Lirik (18) lyrics (10) makan (4) male talent (31) maskulin (5) modeling (2) modeling events (10) moto (4) music cover (1) my story (1) MyVi TT (3) Naruto Manga (6) news (2) oscar (1) party (1) Pendidikan (2) penjagaan diri (7) penjagaan lelaki (6) Perodua (1) personal (1) phone (1) Photographer (1) photoshoot (35) politik (3) press (2) rahsia lelaki (2) rahsia wanita (1) religious (1) research (2) resipi (1) santai (4) seks (1) selebriti (1) sinopsis filem (2) SKMM (4) story (34) suka-suka (15) talent (21) technology (2) TIPS (20) travelog (8) trip (7) troubleshooting (1) tutorial (2) wafi (1) wedding (12) wishes (2)