Kepentingan Insurans Rumah (MRTT & MLTT)

1:46 AM RuzendStudio 0 Comments

APAKAH MAKSUD MRTT DAN MLTT?

MRTT bermaksud Mortgage Reducing Term Takaful. Dalam istilah insurans konvensional, ia juga dikenali sebagai MRTA. Manakala MLTT pula merujuk kepada Mortgage Level Term Takaful.

2 produk ini adalah produk yang patuh syariah, selari dengan konteks perancangan kewangan Islam. Jadi, MRTT dan MLTT adalah releven untuk tujuan ini. Dan ia ditawarkan oleh kebanyakan syarikat takaful yang ada di Malaysia.

Pertama sekali, sebelum anda ketahui perbandingan antara MRTT dan MLTT, anda kena faham terlebih dahulu maksud MRTA/MRTT dan MLTA/MLTT.

MRTA – Mortgage Reducing Term Assurance
MRTT – Mortgage Reducing Term Takaful
MLTA – Mortgage Level Term Assurance
MLTT – Mortgage Level Term Takaful

Perkataan ‘Reducing‘ , ‘Level‘ , ‘Assurance‘ & ‘Takaful‘ membezakan setiap pelan pelindungan yang anda pilih.

Bahasa mudahnya untuk anda faham, perkataan assurance merujuk kepada insuran konvensional manakala takaful- islamic insuran yang patuh syariah. Sebagai muslim, mahu atau tidak pilihan terbaik yang kita adalah produk dari takaful.

Jom kita lihat sedikit point penting perbezaan antara MRTA/MRTT dan MLTA/MLTT.

KEPENTINGAN INSURANS RUMAH

1. 90% rakyat Malaysia tiada dana persaraan yang cukup selepas 5 tahun persaaan.

2. Majoriti pemegang akaun KWSP hanya ada RM50,000.

3. Hanya 35% orang dewasa mempunyai perlindungan insurans dan takaful.

Kaitannya mudah.

Dengan keadaan rakyat Malaysia yang tak ada simpanan yang cukup, ditambah pula kesedaran takaful yang rendah, apa akan jadi pada rumah yang kita beli sekiranya kita meninggal?

Hutang akan jatuh pada bahu waris. Dan seandainya waris itu adalah isteri kita yang merupakan suri rumah sepenuh masa, dia nak bayar installment rumah dengan apa?

Sudah lah mati tak tinggalkan harta, lagi teruk siap tinggalkan hutang rumah.

Tapi dengan insurans MRTA/MRTT, sekiranya peminjam mati, maka rumah itu kira free lah bank kasi ke waris. Tak tinggalkan harta pun, setidaknya anak isteri ada tempat berteduh.

Paling sempit pun jual rumah tu dan balik tinggal di kampung.

Dan kita masih nak kata bank zalim?

Untuk pengetahuan anda, bank selalunya akan menawarkan MRTA/MRTT untuk perlindungan loan rumah anda. Ada yang tanya wajib ke kena ambil MRTA/MRTT? Jawapannya adalah tidak wajib.

Walaupun tidak wajib,bank sebagai pemberi pinjaman ,mereka berhak untuk ‘secure’ pinjaman yang diberikan. Salah satu sebab yang paling utama, MRTA/MRTT adalah lebih selamat pada pihak bank kerana bayaran untuk plan ini dibayar sekali sahaja atau dimasukkan bersama loan anda.

Mungkin anda rasa seperti dipaksa oleh bank tapi persoalannya, jika anda tiada MRTA/MRTT siapa yang akan bayar baki loan rumah jika berlaku musibah kematian kepada anda(peminjam)?


Kita ambil contoh kisah Ahmad. Saya sendiri pun tak kenal Ahmad ni. Beli rumah dengan pinjaman RM500k. Ambil MRTA/MRTT dengan harga RM15k, boleh dibayar lumpsum atau dimasukkan ke dalam loan.

Yang pastinya,ramai orang diluar sana malas nak fikir,masukkan saja sekali dengan loan.Nah,bayar sekali dengan interest.

Tempoh pinjaman 30 tahun. Andaikan berlaku kematian pada Ahmad pada tahun ke 15 bayaran pinjaman.Baki loan RM250k lagi di bank akan diselesaikan oleh pihak insuran.Selesai dan hanya dapat sebuah rumah.


Jadi, sampai disini dah faham bagaimana MRTA/MRTT berfungsi?

Okay seterusnya seperti yang saya katakan diatas, MRTA/MRTT bukan satu kewajiban kerana anda masih ada alternatif lain iaitu dengan mengambil MLTA/MLTT.

Ramai sekarang yang memilih untuk mengambil MLTA/MLTT.

Memiliki plan ini untuk perlindungan loan rumah anda memerlukan komitmen pembayaran secara berkala, bulanan, suku tahunan, setengah tahunan atau tahunan.

Plan ini mempunyai nilai simpanan pada hujung tempoh pelindungan. Salah satu yang menarik tentang plan ini, jumlah nilai simpanan ini boleh dikeluarkan untuk kegunaan anda bagi menyelesaikan baki loan rumah anda. Loan anda dilindungi dan hutang pun cepat selesai.

MLTA/MLTT ini juga anda boleh ‘attach’ dengan rider-rider perlindungan tambahan yang lain seperti manfaat sakit kritikal, manfaat kematian akibat kemalangan dan banyak lagi.

Jika anda seorang penggila hartanah, mempunyai lebih dari sebuah rumah, anda boleh consider untuk memiliki plan ini memandangkan plan ini boleh boleh melindungi kesemua pinjaman loan rumah anda dalam satu plan yang sama.

Saya beri contoh yang mudah untuk anda faham.

Si Jamil Membuat pinjaman loan rumah RM500,000 dan mengambil MLTT perlindungan untuk loan RM500,000 dengan bayaran bulanan RM250/sebulan.

Tempoh pinjaman Jamil adalah 30 tahun.

Pada tahun ke 15, Jamil meninggal.

Isteri beliau akan menerima pampasan MLTT berjumlah RM500,000 + cash value (nilai simpanan semasa)

Baki loan RM250,000 lagi akan diselesaikan melalui Pampasan RM500,000 + cash value. Selepas ditolak hutang loan, baki di tangan isteri adalah RM250,000 + cash value (simpanan).

Wow!

Rumah dapat, instant cash pon dapat! Pastinya bebanan kewangan isteri dan anak anak lebih ringan. Isteri dan anak-anak boleh survive dengan duit itu! Betulkan?

Fikir fikir dulu.

Artikel ini disumbangkan oleh Encik Norman Muhammad
(Eksekutif Pengurus Kewangan)









You Might Also Like

0 comments:

Labels

2D (1) 3D (1) advertising (1) Automotive (2) bahaya (1) berita (4) Blackberry (1) bridal (1) buletin (3) contest (1) credit (1) dinner (2) eez (2) events (20) fakta (1) fesyen (2) forward (1) fotografi (61) funny (4) HDR (1) healthcare (6) hiburan (1) hukum (1) info (71) info sihat (6) islamik (3) jalan jalan (25) joke (7) joke ilmiah (2) journalism (1) Kajian (2) kaki gym (2) karaoke (4) KBU (1) keypoh (3) khasiat (2) kid song (1) Komunikasi Korporat (2) konvokesyen (2) Lawak (3) learn (9) Lirik (18) lyrics (10) makan (4) male talent (31) maskulin (5) modeling (2) modeling events (10) moto (4) music cover (1) my story (1) MyVi TT (3) Naruto Manga (6) news (2) oscar (1) party (1) Pendidikan (2) penjagaan diri (7) penjagaan lelaki (6) Perodua (1) personal (1) phone (1) Photographer (1) photoshoot (35) politik (3) press (2) rahsia lelaki (2) rahsia wanita (1) religious (1) research (2) resipi (1) santai (4) seks (1) selebriti (1) sinopsis filem (2) SKMM (4) story (34) suka-suka (15) talent (21) technology (2) TIPS (20) travelog (8) trip (7) troubleshooting (1) tutorial (2) wafi (1) wedding (12) wishes (2)