Tips elak eksiden, daripada aku (merapu)
Sebelum tu, ni lah sorang big brother aku yang paling rapat skali. Baru ja xsiden tadi. Storynya langgar batu bata and tak dapat nak ngelak kat Jalan Bandaran HICOM, Shah Alam.. Maklumla peak hour n kiri kanan kreta..
Terkejut aku bila dapat tau big bro aku ni xcident time nak g kerja td. Heranla mesej tak berbalas, qupernyer..
Cek harap cik abang cepat sembuh no.. Jaga diri..
Dapat MC dua hari rehat elok2 na..
Jangan dok melompat-lompat tinggi sangat na...
Teruskan dengan topik kat atas: (moto ajer)
Camna nak ngelak eksiden ya makcik2, pakcik2...
1. Angin tayar mau power..
Selama ni dok asyik pam tayar kat kedai moto, tau ka hampa sukatan tekanan tayar klu nak isi kat pam angin stesen minyak lak? 32/34psi untuk tayar depan & 34/36psi untuk tayar blakang (tubeless). Klu kompius gak, pancitkan tayar motor ampa tu n pam ikut sukatan tayar pancit.. Easy bro!
recommend : guna tayar Swallow (abg tanjung), Durex Duro Racing, Michelin, Dunlop (disyorkan kedai moto).
2. Pakai visor tahan debu/angin ja
Ni tak, pakai visor macam nak p samun bank (aku dikecualikan). Pakai yang biasa-biasa dah la. Awek nak qenyih kat ampa balik pon senang. Klu dah gelap, yang mana kubur yang mana jalan pon tataw..
3. Nak menyelit mau pandai
Bab menyelit ni aku suka, that's y banyak keta dah aku langgar sampai kemik n pecah tayar qeta orang. Sorry yer! Anda tak bagi laluan kat saya. Nak selit tu kenala pandai ukur jarak masa nak lepas lu. Ni tak, nak potong treler pon guna GEAR 4! Tak kisahla kalu MOTO hampa tu dok CARUT kat ampa sepanjang perjalanan tu.
4. Gunala laluan betul..
Untuk moto, SARJAN MISAI dok berletiaq kat aku soh bawak sebelah KIRI binatang kaki 4 plus2. Klu sebarang kemalangan yang blaku sebelah kanan kereta, kita akan dipersalahkan. RM300 ooo kompaun.. Klu belanja makan pon da cukup utk sebulan..
5. Brek mau jaga!!
Mostly eksiden sebab brek. Brek kena kasi makan minum cukup2. Ni aku nampak brek disk sampai berkarat. Dok brek guna kaki ka apa? Biaqla, expert kot sbb ada kasut baru. Time hujan moto yang kerap gelincir, 125z or moto2 yang ada break disk blakang. U know, breakdisk blakang mmg tak berguna time hujan okeyh sbb cengkaman kuat sangat. Pernah gak aku DRIFT nek moto member aku ni. Fuiyoh! Dahsyat! Hampir2 kena heart attack..
recommend : klu nak blek kecemasan, brek dengan beransur-ansur, jgn terus cengkam. Try it!
6. Biar jelas di hati pandangan pemandu lain
Make u visible wokeyh. Pakai baju cantik-cantik yang cerah skit wokeyh. Dahla gelap, pakai baju qelap tambah lagi pulak lampu plak xda.. Seksa aku, nak kena upgrade visor helmet aku guna INFRARED (macam DOTA) macam ni.
7. Laju dan jarak moto mau jaga..
Klu bawak lebih 140km/j jarak ngan qeja depan maw dalam 10-20meter la. Sebabnya, dalam ukur laju 10meter tu, ssh skit la nk ngucap sampai abes.. Klu 20meter tu sempatla jugak ngucap. Klu rasa bawak laju tu, bagila signal awai2 kalu nak belok.
7 langkah ja aku kasi kat ampa. Sebab trial version punya. Nak lebih, ampa bayaq noh..
pesanan khidmat masyarakat oleh Che Ruzaini
2 comments:
nak tambah...pesanan ditaja oleh nuffnag...hehe=P bagus2...berhati2 d jalan raya...igt lah org yg tersayang...singgah n follow sini...saluut ^_^
nuffnang da tak taja... nuffnang dekut...
salut spring...
Post a Comment