Pengurusan Tanggapan, Kom Korporat
Hari ini kita akan belajar pulak bagi Subjek KOMUNIKASI KORPORAT.Subtopik daripada IDENTITI, IMEJ & REPUTASI
Sebelum itu kita baca dulu situasi yang berlaku terhadap satu badan korporat dan kita akan kaitkan dengan huraian di bawah.
updating...Petronas (Petroleum Nasional Berhad) merupakan sebuah syarikat carigali minyak dan gas hakmilik Malaysia sepenuhnya.... Presiden Petronas dan Ketua Pegawai Eksekutif, Tan Sri Hassan Merican, selepas pengumuman keuntungan bersih yang rekodnya meningkat kepada RM 43.59 bilion (AS $ 12.1 bilion, Euro9.6 bilion), berbanding dengan RM 35.6 bilion tahun sebelumnya...Kami tidak menyimpan keuntungan. Kerajaan adalah pemegang saham terbesar. Rakyat sendiri yang 'memiliki' Petronas, jadi kami memberikan hak mereka kembali melalui Kerajaan. Keuntungan digunakan untuk perniagaan eksplorasi dan pengeluaran untuk simpanan yang mampan untuk sekurang-kurangnya 20 tahun lagi ..
PENGURUSAN TANGGAPAN
• Polisi syarikat di dalam mempersembahkan diri kepada kumpulan sasaran menggunakan satu cara bagi menimbulkan gambaran yang baik atau mengelakkan yang tidak baik
• Pengurusan tanggapan terbahagi kepada 4:
1. Tanggapan assertive
– Polisi proaktif yang difokuskan kepada penciptaan imej baik untuk kumpulan sasaran
– Dikaitkan dengan acara-acara positif organisasi
2. Pengurusan tanggapan defensive
– Polisi reaktif yang ditujukan bagi menjaga imej organisasi– Tindakan terhadap tuduhan (dijangka), cubaan untuk menyifatkan acara negatif kepada penyebab yang berlaku di luar organisasi
3. Pengurusan tanggapan tactical
– Beroperasi dalam jangka masa yang pendek dan situasi spesifik
4. Pengurusan tanggapan strategic
– Beroperasi dalam jangka masa yang panjang dan tidak terikat kepada masa-masa tertentu atau situasi
Mari kita lihat tahap CSR Peronas berbanding Syarikat carigali lain dalam senarai 'World’s Most Sustainable and Ethical Oil Companies 2006'
Opss!! Last woh! NVM!
Okay, to give them credit, di sini ada beberapa senarai 'social responsibilites' yang datang dari mulut CEO sendiri, seperti yang dilaporkan dalam Utusan Malaysia:
1. Pembinaan dan pengurusan Universiti Teknologi Petronas (UTP)- termasuk biasiswa dan 'yuran tuisyen yang murah'
2. Institut Latihan termasuk Akademi Laut Malaysia (Alam) di Melaka dan Institut Teknologi Petronas di Batu Rakit, Terengganu.
3. Program latihan High-level 6G welding bersama Institut Kemahiran Mara (IKM) semenjak 1992 - kepada yang gagal dalam SPM, dilatih dengan kemahiran tinggi untuk memudahkan mereka memasuki alam pekerjaan (laku).
4. Menaja lebih 600 para pelajar medik termasuk biasiswa bagi yang layak.
5. Menghantar konsultan mereka ke luar negara untuk merancang usahasama dengan pelabur luar sementara mereka dalam "summer break".
6. Menderma kepada program penyelidikan cancer research yang dilakukan oleh kajian saintis tempatan di Subang Jaya.
7. Menaja kempen kesedaran anti-dadah Pemadam's.
8. Menderma kepada Yayasan AIDS, sukan-sukan Malaysia danPersatuan Bola Keranjang Malaysia.
9.Membina masjid-masjid , yang berdekatan dengan KLCC (Kuala Lumpur City Centre). Juga di Kertih, Terengganu; Kidurong di Sarawak dan Tangga Batu, Melaka. Yang terbaru pula di Tronoh, Perak yang mana telah dilancarkan pada 14 Julai 2006.
Sebenarnya terdapat banyak lagi maklumat yang lebih terperinci dalam laporan tahunan mereka. Dimana anda boleh muatturun fail PDF di sini.
2 dimensi pengurusan tanggapan digabungkan dan membentuk 4 kemungkinan:
0 comments:
Post a Comment