Kaedah-Kaedah Penyelidikan Ilmiah (Kuantitatif & Kualitatif)
(KUANTITATIF DAN KUALITATIF)
KUMPULAN:B
1.0
PENGENALAN
Kaedah merupakan
cara atau jalan menyelesaikan permasalahan penyelidikan. ‘Kaedah penyelidikan
merupakan segala langkah yang diambil untuk mencapai segala objektif
penyelidikan’(Ahmad Mahdzan Ayob 1995:44). Selepas menetapkan masalah yang
hendak dikaji, barulah difikirkan kaedah penyelidikan yang sesuai digunakan.
Adalah salah
sekiranya penyelidik menentukan kaedah sebelum ada persoalan. Secara umum
kaedah utama penyelidikan untuk mendapatkan data terbahagi kepada dua, iaitu
dengan menggunakan pendekatan kuantitatif dan pendekatan kualitatif. Penyelidik
boleh memilih salah satu pendekatan ataupun menggabungkan kedua-duanya.
Dihubungkan dengan teori-teori sosiologi, teori yang berbentuk makro selalunya
akan menggunakan pendekatan kuantitatif sementara yang berbentuk mikro
kebiasaannya menggunakan pendekatan kualitatif.
Terdapat
perbezaan antara penyelidikan kuantitatif dan penyelidikan kualitatif .
Pendekatan kuantitatif mengutamakan ‘kuantiti’. Penyelidikan kuantitatif
melibatkan angka-angka, data-data numerikal atau statistik. Statistik
melibatkan pengiraan-pengiraan seperti min, median, mod, peratusan, sisihan
piawai, skor-Z, skor-T, varian, dan sebagainya.
Pendekatan kuantitatif dikatakan lebih berstruktur
, mempunyai darjah kekaburan yang minima, makna yang jelas, bercorak linear,
mempunyai penjadualan yang jelas, dan menumpukan kepada hasil. Dari segi skop
kajian ia boleh melibatkan responden yang besar. Pendekatan kualitatif pula
berasaskan ‘kualiti’.
Ianya bersifat
deskriptif yang lebih kepada penghuraian ‘makna’ perkara-perkara yang dikaji.
Ia tidak mengutamakan data-data berbentuk numerikal. Ia kurang berstruktur,
terbuka dan lebih menumpukan kepada proses. Skop kajiannya pula meliputi bilangan
responden yang kecil.
2.0
KAEDAH-KAEDAH PENYELIDIKAN ILMIAH
2.1.1 PENDEKATAN
KUALITATIF
Pendekatan
kualitatif ialah prosedur penyelidikan yang menghasilkan data gambaran yang
boleh diamati (Lexy, 2007), tradisi tertentu dalam ilmu pengetahuan sosial yang
secara fundamental bergantung kepada pengamatan manusia dalam kawasannya
sendiri dan berkait dengan orang-orang tersebut dalam bahasa dan peristilahannya
(Kirk & Miller, 1986). Pendekatan kualitatif dalam penyelidikan ini adalah
kajian kes, adalah suatu penyelidikan yang dilakukan terhadap suatu kesatuan
sistem, sama ada yang berbentuk program mahupun kejadian yang terikat oleh
tempat, waktu atau ikatan tertentu (Nana, 2005).
Kajian kes
dilaksanakan untuk menghimpun data, memperoleh makna, dan memperoleh pemahaman
daripada suatu kes. Proses pengumpulan data berdasarkan Cresswell (1998) iaitu
mengenalpasti tapak atau individu, mendapatkan akses dan membina rekod,
persampelan bertujuan, mengumpul data, merekod maklumat, menyelesaikan isu-isu
lapangan dan menyimpan data.
2.1.2
PENDEKATAN KUANTITATIF
Pendekatan
kuantitatif ialah penyelidikan yang menekankan kepada fenomena-fenomena objektif
dan dikawal melalui pengumpulan dan analisis data (Nana, 2005; Chua, 2006;
Fraenkel, 2007). Suatu penyelidikan yang melibatkan pengukuran pemboleh ubah
kajian dengan menggunakan alatan saintifik dan eksperimen. Penggunaan ujian
statistik terhadap sesuatu kajian adalah sebagai usaha untuk menerangkan,
menjelaskan atau mencari perhubungan antara pemboleh ubah-pemboleh ubah dalam
suatu penyelidikan.
Dalam kajian ini,
untuk memberikan penerangan dan penjelasan tentang persepsi guru terhadap
pelaksanaan polisi pemerkasaan guru, kepuasan kerja dan komitmen organisasi
digunakan kekerapan, peratus dan min daripada skor yang diperoleh melalui soal
selidik yang diserahkan kepada sampel kajian.
Manakala untuk
menjelaskan pengaruh pemerkasaan guru terhadap kepuasan kerja dan komitmen
organisasi digunakan ujian statistik analisis regresi linear berganda. Ujian
ini untuk memperoleh keputusan tentang pengaruh pemerkasaan guru dalam enam dimensi
secara bersama-sama dan pengaruh masing-masing dimensi pemerkasaan guru
terhadap kepuasan kerja dan komitmen organisasi. Kajian ini adalah penyelidikan
inferensi dan skor data yang diperoleh telah ditransformasi daripada skala
ordinal (skala Likert) kepada skala selang, sehingga analisis regresi linear
berganda ialah alat ujian yang sesuai.
Namun untuk menguji
kesesuaian alat yang digunakan, terlebih dahulu dilakukan ujian andaian klasik
yang terdiri daripada lima hal, iaitu normaliti,multikolineariti, autokorelasi,
heteroskedastisiti, dan lineariti. Sedangkan untuk menguji hubungan antara
kepuasan kerja dengan komitmen organisasi yang datanya berupa skala selang,
maka digunakan ujian korelasi Pearson.
3.0
KEPENTINGAN
KAEDAH PENYELIDIKAN ILMIAH
KAEDAH KUANTITATIF : penyelidikan tinjauan, persampelan, & eksperimen
KAEDAH KUALITATIF : soal selidik, kaedah pemerhatian, & temubual
KAEDAH KUANTITATIF : penyelidikan tinjauan, persampelan, & eksperimen
KAEDAH KUALITATIF : soal selidik, kaedah pemerhatian, & temubual
i.
i)Kaedah Kuantitatif
a) Penyelidikan Tinjauan
Penyelidikan tinjauan adalah untuk mengumpul maklumat
dengan bertanya satu set soalan kepada satu sampel individu yang dipilih dari
satu populasi yang hendak dikaji. Persoalan dalam kajian tinjauan sering kali
mengenai kepercayaan, kegemaran, kesihatan, dan lain lain tingkah laku individu
yang hendak diperhatikan. Topik yang diutarakan mungkin memerlukan pendapat
atau sesuatu yang sensitif.
Ia juga sesuai
digunakan untuk mendapatkan maklumat mengenai pandangan, personaliti, tingkah
laku atau sikap orang awam secara meluas dari satu kelompok yang besar. Ia
melibatkan pengumpulan maklumat dari responden yang ramai. Kaedah tinjauan
menggunakan soal selidik secara langsung atau pos, bantuan elektronik, temubual
langsung, temubual melalui telefon dan lain lain untuk mengumpul data. Ia
digunakan untuk mendapatkan satu penjelasan yang tepat terhadap ciri yang
terdapat pada individu dalam kumpulan.
Dengan yang demikian, strategi penyelidikan tinjauan
adalah lebih sesuai apabila kajian bertujuan sebanyak maklumat yang diperolehi
mengenai satu populasi, satu sampel atau tinjauan yang melibatkan sekumpulan
elemen yang kecil. Sampel ini mestilah mempunyai ciri ciri atau sifat sifat
populasi berkenaan. Ini penting supaya maklumat yang dihasilkan melalui satu
sampel yang kecil boleh memberi kenyataan dan gambaran umum tentang populasi
yang dikaji.
b) Persampelan
Kaedah persampelan merupakan pengambilan
sebahagian pecahan dari suatu populasi atau juzuk penuh sebagai mewakili
populasi atau juzuk itu (Kerlinger,1973). Sampel dalam kaedah persampelan
merupakan satu subset populasi dan sampel berupaya mewakili keseluruhan
populasi. Sampel atau responden-responden yang terpilih dalam soal selidik
haruslah mengikut beberapa kriteria dan juga berkaitan dengan isu sama ada
secara langsung atau tidak langsung.
Terdapat beberapa kaedah persampelan,
antaranya adalah persampelan berkebarangkalian dan persampelan tidak
berkebarangkalian.Persampelan berkebarangkalian pula dibahagikan kepada sampel
rawak mudah, sampel sistematik, sampel berserta dan sampel
berkelompok. Persampelan tidak berkebarangkalian terdiri daripada sampel
kuota, sampel "bola salji" dan sampel pertimbangan. Persampelan
berkelompok digunakan apabila sesuatu populasi boleh dibahagikan kepada
unit-unit dengan setiap unit mempunyai ciri-ciri populasi. Selepas
beberapa unit telah dipilih secara rawak, unsur-unsur dalam unit ini akan
dipilih secara rawak untuk membentuk sampel berkelompok.
c) Eksperimen
Dalam eksperimen saintifik, subjek yang akan dikaji secara rawak
ditetapkan sebagai satu uji kaji. Kelompok uji kaji itu menerima ‘rawatan' dan
keputusan yang diperolehi dibandingkan dengan kumpulan kawalan yang tidak
mendapat rawatan.
Dalam dunia sebenar, sering kali mungkin tidak menjalankan penyelidikan
uji kaji yang sebenar kerana kesukaran untuk mencari kumpulan kawalan yang
mudah dipadankan dengan syarat-syarat kunci pembolehubah (seperti umur, jantina,
pendapatan, gred kerja, dan sebagainya).
Sebaliknya, rekabentuk separa-eksperimen digunakan oleh penyelidik.
Contohnya, terpaksa mengesan kewujudan kumpulan-kumpulan daripada mengesan
lukisan pada sampel-sampel yang rawak.
ii. ii)Kaedah Kualitatif
a) Soal Selidik
Seterusnya, menerusi kaedah kualitatif
tersebut dapat menyokong lagi dapatan kajian melalui pengagihan borang soal
selidik (questionnaire designing) iaitu merupakan kaedah kuantitatif.
Pendekatan kuantitatif merupakan kajian yang dapat menghasilkan dapatan kajian
yang ‘valid’ dan ‘reliable’. Hal ini kerana, penggunaan kaedah
kuantitatif ini dapat membuktikan kesahihan yang kukuh dengan menggunakan angka
iaitu hasil daripada analisis. Dalam pembentukan borang soal selidik, teknik ‘open
ended’, ‘close-ended’ dan ‘cotigency question’ akan digunakan.
Soal selidik ini dibahagikan kepada dua bahagian iaitu bahagian
pertama bertujuan untuk mendapatkan maklumat berkaitan profil responden.
Manakala bahagian kedua, mengandungi
soalan berskala likert bertujuan untuk mengetahui tahap kepentingan dan
persepsi setiap elemen yang ada. Soal selidik juga membenarkan pengkaji untuk
mendapat lebih informasi tentang sesuatu dalam masa yang singkat. Selain itu,
hasil penyelidikan juga akan dapat diguna semula atau diulangi di
kawasan-kawasan lain yang mempunyai ciri-ciri persekitaran yang sama dalam
menyelesaikan sesuatu permasalahan atau untuk mencadangkan sesuatu perubahan.
b)Kaedah
Pemerhatian
Kaedah pemerhatian terbahagi
kepada dua iaitu pemerhatian secara terus (Direct observation) dan Pemerhatian melalui penglibatan (Participant-observation).
Kaedah pemerhatian secara terus ini melibatkan pemerhatian secara lansung seperti pengiraan jumlah pelajar
yang di sebuah sekolah. Teknik ini biasanya tidak melibatkan komunikasi dengan
manusia. Kaedah pemerhatian melalui penglibatan pula berasal dari bidang
antropologi (kajian tentang kehidupan masyarakat). Penyelidik biasanya
melibatkan diri dengan masyarakat yang hendak dikajinya untuk memahami dengan
jelas sesuatu isu yang berkaitan dengan masyarakat tersebut.
c)Temu Bual
Disamping borang soal selidik, maklumat
juga diperolehi dengan menggunakan kaedah temubual secara terus dengan pihak
yang telah dipilih. Berdasarkan kaedah temu bual, kita dapat memperolehi
maklumat berkaitan latar belakang, ciri-ciri serta maklumat-maklumat lain yang
diperlukan. Kaedah ini dijalankan bagi individu yang tidak mempunyai masa atau
kurang faham untuk menjawab soalan-soalan yang dikemukakan dalam borang soal
selidik. Temu bual bersemuka
berkemungkinan adalah kaedah pengumpulan data yang lebih mahal kerana ia
mengambil masa yang lama, serta dapat meluangkan masa untuk beramah mesra
dengan responden. Temubual berstruktur adalah kaedah yang terbaik bagi soalan
terbuka dan mendapatkan maklumat responden secara terperinci.
4.0
PERBINCANGAN
Terdapat banyak
perbezaan antara pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Dari sudut kaedah
penyelidikan atau pendekatan kuantitatif menggunakan kaedah postivis,
eksperimental, data numarika dan ujian statistik. Manakala penyelidikan
kualitatif pula menggunakan kaedah interpretif, penghuraian, kajian lapangan, kajian sejarah, kajian kes, data verbal dan triangulasi data.
Selain itu, dari
segi konsep utama pula ialah penyelidikan kuantitatif mengamalkan konsep
variable, konsep hipotisis kepercayaan, operasional, kesahan dan signifikan.
Sebaliknya kaedah kualitatif pula mengamalkan konsep makna, esei, pemahaman,
pembentukan fenomena, konteks dan triangulasi.Seterusnya ialah perbezaan dari sudut
bidang yang dikaji oleh penyelidik. Kaedah kuantitatif lebih menjurus kearah
bidang sains asas, perindustrian, psikologi, sains politik, kejuruteraan,
ekonomi dan pendidikan.
Manakala kaedah kualitatif pula cenderung kearah bidang
antropologi, kemasyarakatan, linguistic, sosiologi dan sejarah. Dalam
menentukan tujuan pula, kaedah kuantitatif melihat kepada tujuan untuk menguji
teori, membina fakta, menunjukkan perbezaan, menunjukkan hubungan, meramal
tingkah laku dan menerangkan kejadian secara statistik. Berbeza pula dengan
kaedah kualitatif iaitu membina tujuan untuk melengkapkan teori, meningkatkan
kefahaman, menghuraikan kenyataan, menyatakan kejadian semulajadi dan
menerangkan kejadian secara verbal.
Melihat pula perbezaan dari sudut
reka bentuk kajian, kaedah kuantitatif berbentuk eksperimental, kuasi
eksperimental, temubual berstruktur, pemerhatian berstruktur dan tinjauan.
Kaedah kualitatif pula berbentuk pemerhatian, pemerhatian peserta, temubual
tidak berstruktur, rujukan maklumat dokumentasi dan kajian kes. Dari sudut
sampel pula, kaedah kuantitatif mengambil sampel bersaiz besar, kaedah
persampelan kebarangkalian, pemilihan sampel secara rawak, kumpulan sampel
kawalan dan sampel berlapis.
Manakala kaedah
kualitatif pula, sampel yang diambil berskala kecil, persampelan bukan kebarangkalian
dan pemilihan sampel dengan mempunyai tujuan berdasarkan penyelidikan yang
dilakukan oleh penyelidik. Keupayaan keputusan yang digeneralisasikan adalah
tinggi dengan menggunakan kaedah kuantitatif berbanding kaedah kualitatif.
Melihat
perbezaan dari segi data pula, kaedah kuantitatif mengumpul data secara
kuantiti, bilangan, pengukuran dan statistik. Manakala kaedah kualitatif pula menjurus
kearah penghuraian deskriptif, nota pandangan, catatan verbal, rakaman
pemerhatian atau temubual dan maklumat dari bahan dokumentasi.
Dari sudut analisis data pula, kaedah
kuantitatif menganalisis data secara deduktif dan statistik. Manakala kaedah
kualitatif pula menganalisis secara tertutup, dalam jangka masa yang panjang
dan secara mendalam. Seterusnya perbezaan dari segi format instrument untuk
membentuk data pula, kaedah kuantitatif adalah lebih formal, spesifik,
struktur, telah ditetapkan dan menggunakan skala. Manakala kaedah kualitatif
adalah sebaliknya.
5.0
KESIMPULAN
Kesimpulannya,
penyelidikan ilmiah penting dalam membantu manusia untuk mengetahui, mengetahui
dirinya, alam sekelilingnya, masyarakatnya, negaranya dan segala-galanya yang
terfikir olehnya. Keinginan mengetahui sesuatu perkara ini telah mendesak
manusia untuk melakukan penyelidikan yang kemudiannya membantu memperluaskan
ilmu pengetahuan sedia ada.
Tambahan
pula, kaedah penyelidikan ilmiah merupakan kaedah pengkajian menerusi
penyiasatan yang tuntas dan teliti terhadap semua bukti yang diperoleh
berkaitan dengan masalah yang dinyatakan, sehinggalah kita sampai kepada
penyelesaian masalah tersebut. Sebelum sesuatu penyelesaian masalah itu
diperolehi, pelbagai perkara yang diambil kira dalam penyelidikan ilmiah ini
iaitu antaranya teori, masalah, rangka kerja, hipotesis, data, alat bantu dan
kebebasan. Mengambil kira atas semua faktor-faktor ini akan membawa kepada
keberkesanan penyelidikan dengan penemuan penyelesaian masalah berkaitan dengan fenomena yang diselidiki.
Bagi memudahkan penyelidikan ini dilakukan, maka wujudnya pelbagai kaedah
seperti kaedah kualitatif dan kaedah kuantitatif.
Sungguhpun
terdapat perbezaan-perbezaan kualitatif dan kuantitatif, kedua-duanya merupakan
kaedah penyelidikan yang empirikal. Semua penyelidikan empirikal mempunyai
persamaan-persamaan asas seperti mempunyai matlamat, sistematik dalam prosedur,
membuat perbandingan, membuat deskripsi, menguji hipotesis, membuat penjelasan
sebab dan akibat dan membuat analisa kritikal. penyelidik boleh memilih salah
satu daripada pendekatan terutamanya berdasarkan masalah dan keluasan skop
kajian yang akan dilaksanakan. Sekiranya kajian penyelidik melibatkan jumlah
responden yang besar misalannya melebihi empat puluh orang, pendekatan
kuantitatif lebih sesuai. Sekiranya penyelidik cuma memilih bilangan responden
yang kecil, misalnya lima orang, maka pendekatan kualitatif dipilih.
Dalam kajian
‘sekularisasi’, sekiranya penyelidik ingin menyelidik seluruh komuniti sekolah,
penyelidik mungkin akan menggunakan kuantitatif kerana sampel yang besar
diperlukan. Sekiranya kajian hanya melibatkan sebilangan kecil murid dalam
sebuah bilik darjah yang mempunyai tiga puluh orang murid, penyelidik mungkin
lebih sesuai memilih pendekatan kualitatif. Penyelidik juga boleh menggunakan
kedua-dua pendekatan kualitatif dan kuantitatif dalam satu kajian yang sama.
Penyelidik harus ingat bahawa isu utama yang menjadi asas kepada kaedah
penyelidikan adalah permasalahan, bukan kaedah menentukan penyelidikan. Dengan
kata lain setiap penyelidikan bermula dengan masalah, bukan metodologi. Setelah
ada permasalahan barulah data-data dicari melalui metodologi-metodologi dan
strategi pilihan sesuai.
6.0
BIBLIOGRAFI
1.
Amir Hasan Dawi, 1999, Penteorian
Sosiologi dan Pendidikan, Quantum Books, Tanjung Malim.
2.
Aini Hassan. 2007. Kualitatif
Atau Kuantitatif ?: Memahami Andaian Asas Yang Mendasari Penyelidikan
Pendidikan. Masalah Pendidikan. 30 (1). Halaman 7-16. ISSN
0126-5024
3.
Alex Inkeles, 1982, Apa Itu Sosiologi ?
Suatu Pengenalan Mengenai Disiplin dan
Profesion, Universiti Harvard, DBP, Kuala Lumpur.
Profesion, Universiti Harvard, DBP, Kuala Lumpur.
4.
Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative,
quantitative, and mixed methods
5.
Kenneth D. Bailey, 1992, Kaedah
Penyelidikan Sosial, DBP, Kuala Lumpur.
6.
Lim Chong Hin, 1998, Penyelidikan
Pendidikan Penyelidikan Kuantitatif dan Kualitatif.Mc Graw Hill Education.
7.
Mohd. Salleh Lebar, 1998, Pengenalan
Ringkas Sosiologi Sekolah dan Pendidikan, Thinker’s Library Sdn.Bhd., Selangor.
8.
Sulaiman Masri ,2005,Kaedah Penyelidikan Dan Panduan Penulisan, Utusan Publishing &
Distributors, Kuala Lumpur .
9.
Tan
Ching Kwang, 1985. Malay Proverbs. Kuala Lumpur. Graham Brash.
0 comments:
Post a Comment