Bau Penghalau Tikus

3:07 PM RuzendStudio 0 Comments


Tikus memiliki kelebihan yang jarang dimiliki binatang lain, iaitu deria bau yang sangat tajam. Dengan kelebihan ini, tikus mampu mengesan pelbagai bau dari tempat yang cukup jauh. Menariknya, kelebihan yang kita ada ini dapat dimanfaatkan untuk mengusir binatang perosak ini, iaitu dengan menyembur bau-bauan yang tidak disukai tikus.

Bau-Bau Yang Tidak Disukai Tikus
Apa jer bau-bau yang tikus xsuka?

Nah, ini permasalahannya. Tidak semua orang tahu tentang bau-bau yang boleh menbuatkan tikus menjauhinya. Namun demikian, dari pengalaman mereka yang pernah berusaha keras menghalau tikus, berikut merupakan bau-bauan menyengat yang dapat kita manfaatkan untuk menghalau tikus:

Bau Minyak Kayu Putih

Bau Tembakau

Bau Sirsak

Bau Cengkeh

Bau Durian

Bau Lada

Bau Pudina 

Bau Kopi


Itulah beberapa contoh bau-bau yang tidak disukai tikus. Manfaatkan aroma yang cukup menyengat dari pelbagai bahan tersebut dapat dilakukan dengan meletakkannya di tempat-tempat yang yang sering menjadi jalan atau tempat bersembunyi tikus-tikus rumah yang bersarang. Untuk membuatkan bau tersebut lebih tahan lama, bahan-bahan yang menjadi sumber dari bau-bau tersebut perlu ditumbuk halus dan dicampur dengan minyak.

Alat pengusir tikus berasaskan serbuk
Sediakan tempat bekas bedak bayi
Ambil serbuk kopi atau kamper
Cara memakainya: bersihkan tempat bedak bayi dan masukkan serbuk kopi atau serbuk kamper kedalamnya, taburkan di sudut-sudut rumah atau tempat yang sering dilalui tikus dengan mempertimbangkan kebersihan.

Alat pengusir tikus berasaskan cecair
Siapkan tempat bekas pembersih semburan
Ambil minyak mint, kayu putih, minyak kamper
Cara memakainya: masukkan cairan minyak tersebut ke dalam penyembur, lalu semburkan ke lokasi-lokasi yang sering dijadikan jalan atau tempat didiami tikus. Jangan lupa alihkan barang-barang berharga sebelum melakukan semburan.

Yang perlu diperhatikan adalah bahwa sebagian dari bau-bau yang tidak disukai tikus tersebut juga sering tidak disukai oleh anggota keluarga, seperti bau durian serta minyak kayu putih. Untuk itu, manfaatkan kepelbagaian bau tersebut dan harus memerhatikan kenyamanan, keamanan, serta kebersihan lingkungan. Semoga bermanfaat dan selamat mencuba.

**ruzend tak sure la kamper tu apa..

You Might Also Like

0 comments:

Labels

2D (1) 3D (1) advertising (1) Automotive (2) bahaya (1) berita (4) Blackberry (1) bridal (1) buletin (3) contest (1) credit (1) dinner (2) eez (2) events (20) fakta (1) fesyen (2) forward (1) fotografi (61) funny (4) HDR (1) healthcare (6) hiburan (1) hukum (1) info (71) info sihat (6) islamik (3) jalan jalan (25) joke (7) joke ilmiah (2) journalism (1) Kajian (2) kaki gym (2) karaoke (4) KBU (1) keypoh (3) khasiat (2) kid song (1) Komunikasi Korporat (2) konvokesyen (2) Lawak (3) learn (9) Lirik (18) lyrics (10) makan (4) male talent (31) maskulin (5) modeling (2) modeling events (10) moto (4) music cover (1) my story (1) MyVi TT (3) Naruto Manga (6) news (2) oscar (1) party (1) Pendidikan (2) penjagaan diri (7) penjagaan lelaki (6) Perodua (1) personal (1) phone (1) Photographer (1) photoshoot (35) politik (3) press (2) rahsia lelaki (2) rahsia wanita (1) religious (1) research (2) resipi (1) santai (4) seks (1) selebriti (1) sinopsis filem (2) SKMM (4) story (34) suka-suka (15) talent (21) technology (2) TIPS (20) travelog (8) trip (7) troubleshooting (1) tutorial (2) wafi (1) wedding (12) wishes (2)