UIP : The Lorax (sinopsis)

1:52 AM Nick 0 Comments

Okie murid-murid kali ni cikgu nak beritahu kamu sinopsis tentang movie The Lorax terbitan United International Pictures. Mesti murid-murid pernah dengar kan kartun Despicable Me sebelum ni?
Ha! Inilah movie pakcik pengarah tu yang seterusnya..


Blablablabla...bla...blablabla... bala..Ops!.. blablabla...


Tak tau kan apa tu The Lorax? Okie, yang pastinya dia bukan hero dalam kartun ni.
The Lorax nama seekor/seorang (maybe) penjaga pokok-pokok yang bernama Truffula.


Cute sangat karacter dalam movie ni.. Ikan-ikan yang mampu berkokok and buat suara chipmunk and Bear-bear muncit yang comel.


Start dari awal, movie ni mengisahkan tentang seorang budak muda yang tinggal di dunia ciptaan yang tercemar, dunia yang suram dan kesedaran palsu yang diberikan kepada masyarakat. Dunia mereka tak ada satu pon pokok/tumbuhan dan tanah. Budak lelaki tersebut ingin tahu dan cuba memiliki sebuah pokok yang diidamkan seorang gadis yang diminatinya.


Dengan nasihat dan cerita neneknya tentang pokok budak tersebut keluar dari bandar yang bernama  ThneedVille dan mencari makhluk pelik yang dipanggil "Once-Ler" (yang memakai sepasang sarung tangan hijau dan cuma nampak bentuk muka yang gelap) bermula sejarah di sebalik negeri yang miskin di dunia tersebut.
Jadi, Once-Ler menjelaskan kepada budak tersebut tentang kisah silamnya tentang kemusnahan pokok yang dilakukannya.


"Dia memberitahu bahawa dia telah tiba di sebuah dunia yang indah, ceria yang mengandungi keindahan alam. Dia ingin mengasilkan satu penemuan baru tentang "Thneed" iaitu pakaian yang berbulu hasil daripada bulu/daun pokok yang berwarna, kemudian dia mula menebang sebuah "pokok Truffula". Dia menegaskan bahawa penciptaan baru adalah sangat perlu bagi semua orang. Selepas dia menebang pokok tu, munculnya THE LORAX, penjaga kawasan tersebut. Tak lama selepas itu Once-Ler berfikir untuk membuat keuntungan ini memandangkan ciptaannya yang serba guna dan mudah didapati, lantas dia menghubungi semua saudara maranya untuk membantu beliau memajukan perniagaan.
Walau bagaimanapun, makhluk oren yang kecil yang dipanggil "Lorax" cuba menggesa Once-Ler berhenti menebang pokok Truffula dengan begitu banyak, dan mengaku bahawa berbuat demikian boleh merosakkan alam sekitar, tetapi Once-Ler mengabaikan dia dan terus mengembangkan perniagaannya dan menikmati kekayaan hasil ciptaannya. Walau bagaimanapun, akhirnya bekalan pokok Truffula kehabisan dan bukan sahaja tanah sudah hilang keseimbangan, namun alam sekitar juga turut musnah. Setelah perniagaan keluarga Once-Ler bankrap, semua makhluk/binatang meninggal kawasan tersebut.. Lalu The Lorax pon meninggalkan dunia tersesebut dengan perkataan "UNLESS"...."


Setelah Once-Ler habis menceritakan kisah silamnya, dia terus memberikan budak lelaki itu dengan satu benih Truffula yang terakhir dan mengarahkan beliau untuk menanam pokok ini dan membiaknya untuk diperkenalkan semula kepada rakyat Thneedville dan mewujudkan semula Pokok Truffula. Dari situ dia menghadapi pelbagai halangan.


The Lorax menjelmakan diri semula dengan melengkapkan kenyataan akhir UNLESS.


"Unless someone like you cares a whole awful lot, nothing is going to get better, it's not,".


"Melainkan seseorang yang betul-betul mempedulikannya (pokok), tiada apa-apa yang akan menjadi bertambah baik, ia bukan."


(betul tak aku translate?)


**sori na kalau tak faham... hahaha.. cek pon tak paham..
Nak tahu lebih? Klik gambar ni..

You Might Also Like

0 comments:

Labels

2D (1) 3D (1) advertising (1) Automotive (2) bahaya (1) berita (4) Blackberry (1) bridal (1) buletin (3) contest (1) credit (1) dinner (2) eez (2) events (20) fakta (1) fesyen (2) forward (1) fotografi (61) funny (4) HDR (1) healthcare (6) hiburan (1) hukum (1) info (71) info sihat (6) islamik (3) jalan jalan (25) joke (7) joke ilmiah (2) journalism (1) Kajian (2) kaki gym (2) karaoke (4) KBU (1) keypoh (3) khasiat (2) kid song (1) Komunikasi Korporat (2) konvokesyen (2) Lawak (3) learn (9) Lirik (18) lyrics (10) makan (4) male talent (31) maskulin (5) modeling (2) modeling events (10) moto (4) music cover (1) my story (1) MyVi TT (3) Naruto Manga (6) news (2) oscar (1) party (1) Pendidikan (2) penjagaan diri (7) penjagaan lelaki (6) Perodua (1) personal (1) phone (1) Photographer (1) photoshoot (35) politik (3) press (2) rahsia lelaki (2) rahsia wanita (1) religious (1) research (2) resipi (1) santai (4) seks (1) selebriti (1) sinopsis filem (2) SKMM (4) story (34) suka-suka (15) talent (21) technology (2) TIPS (20) travelog (8) trip (7) troubleshooting (1) tutorial (2) wafi (1) wedding (12) wishes (2)