Third Party Insurance

8:59 PM Nick 0 Comments

Alamak, cukai jalan da tamat! so terpaksala perbaharui cukai jalan, tak murah, 2RINGGIT ja sekeping..

Tapi yang mahalnya INSURAN. Sebelum kita RENEW ROADTAX, kita kena bayar insurance DULU..

Sebab nilai INSURAN yang agak tinggi tu la ramai yang tak RENEW ROADTAX. Dalam masa yang sama jugak kita kena BAYAR saman. Kalau takda SAMAN tu, ALHAMDULILLAH la.. Klau ada tu, TERKUBUR la.. KAYA no hal.

Dari situlah saya nak bagitau dalam pos ni tentang ISU PIHAK KETIGA atau third party insurance.
Bukan ANSURAN oke!


Saya nak buat pengakuan kisah benar dan yang I ni agak kurang arif tentang insuran kereta atau insuran motor. Tiap-tiap tahun dok renew roadtax tapi sebenarnya nik tak pernah peduli untuk amik tahu apa yang dimaksudkan dengan memiliki insuran motor pihak ketiga atau insuran komprehensif lain. Apa yang jelas kepada Nik, bahawa insurans pihak ketiga adalah lebih murah dan biasanya ia dikenakan kepada kenderaan lama yang tidak lagi di bawah urusan sewa beli.

Apabila anda memilih untuk insurans pihak ketiga, pihak pertama ialah 'anda,' pihak kedua adalah "syarikat insurans" dan pihak ketiga ialah 'orang lain' yang menggunakan kenderaan tersebut. Insurans motor pihak ketiga hanya meliputi pihak ketiga, dan ganti rugi tidak diberi kepada pihak pertama. Sebabnya anda membayar premium yang lebih murah, manakala jika anda memilih untuk perlindungan yang lebih komprehensif dan lebih mahal, ia akan meliputi kerosakan atau kehilangan kepada kenderaan anda dan kepada pihak ketiga serta-merta. Contohnya seperti kehilangan moto dan kemalangan serius kepada penunggang dan kenderaan.
Biasanya, orang yang memiliki kereta lama atau tidak lagi di bawah sewa beli akan memilih untuk membeli insurans pihak ketiga atau polisi motor. Tetapi mempunyai kereta lama tidak bermakna anda dengan mudah boleh mendapatkan insuran pihak ketiga. In fact, ia akan menjadi lebih susah lebih-lebih lagi jika kereta anda sudah melebihi 15 tahun. Kereta lama dilihat lebih cenderung kepada kemalangan dan keseluruhannya, insuran motor pihak ketiga tidak menyumbang banyak kepada margin keuntungan syarikat-syarikat insuran.
Majalah Wang Peribadi (Isu Mac 2011) telah menerbitkan satu petikan oleh jurucakap PIAM (Persatuan Insurans Am Malaysia) yang berkata, "Peningkatan dalam kemalangan jalan raya dan kos tuntutan bagi setiap kemalangan membuatkan insurans motor pihak ketiga sangat tidak menguntungkan bagi penanggung insuran. "Satu lagi dilema yang dihadapi oleh syarikat-syarikat insuran adalah sukar untuk menilai dan mengembalikan semula ganti kenderaan lama.

Beban Premium

Jika anda ingin meneruskan dan membeli insurans pihak ketiga, anda mungkin perlu membayar 'premium beban' yang merupakan suatu amaun tambahan yang ditambah kepada premium insurans. Di samping itu, tidak mengejutkan jika anda juga dikehendaki untuk mendapatkan satu lagi jenis perlindungan insurans seperti insurans peribadi untuk mendapatkan polisi motor bagi pihak ketiga untuk kenderaan anda.

Melinda Ngew, Ketua Pegawai Eksekutif Persatuan Automobil Malaysia yang disebut dalam majalah Wang Peribadi (Isu Mac 2011), "kebanyakan syarikat insurans tidak akan menawarkan liputan pihak ketiga untuk kenderaan yang lebih tua melainkan jika pemilik kereta memperoleh satu lagi jenis perlindungan insurans." Untuk membantu anda dalam peluang mendapatkan kelulusan, berpegangla kepada satu syarikat insurans untuk motor dan polisi bukan-motor anda, macam orang cakap jangan dok main banyak, menarik sana sini sgt dan pastikan kekalkan rekod yang baik di sekeliling anda.

Jika permohonan anda telah ditolak oleh beberapa syarikat insurans, anda boleh pergi ke "Kolam" Insurans Motor Malaysia (MMIP). MMIP telah ditubuhkan oleh industri insurans am pada tahun 1992 untuk membantu mereka yang telah ditolak oleh syarikat-syarikat insurans lain. Anda boleh bertanya tentang dasar-dasar MMIP dari salah satu Uni Asia General Insurance Bhd atau Multi-Purpose Insurance Bhd atau di mana-mana Pos Malaysia cawangan di seluruh negara.

Walaupun 'insurans pihak ketiga' dan 'insurans komprehensif' kedua-dua insurans motor yang paling biasa, saya mendapati bahawa terdapat jenis lain boleh didapati sebagai contoh' pihak ketiga, kebakaran & kecurian' dan 'bertindak sahaja. Walau bagaimanapun, untuk memperbaharui cukai jalan anda, keperluan minimum adalah wajib mempunyai insurans pihak ketiga dan dengan rekod bersih tanpa saman





pee ass : insurans moto NIK pi bayaq tadi dalam TIGA RATUS lebih gak la.. bankrupcy . 

You Might Also Like

0 comments:

Labels

2D (1) 3D (1) advertising (1) Automotive (2) bahaya (1) berita (4) Blackberry (1) bridal (1) buletin (3) contest (1) credit (1) dinner (2) eez (2) events (20) fakta (1) fesyen (2) forward (1) fotografi (61) funny (4) HDR (1) healthcare (6) hiburan (1) hukum (1) info (71) info sihat (6) islamik (3) jalan jalan (25) joke (7) joke ilmiah (2) journalism (1) Kajian (2) kaki gym (2) karaoke (4) KBU (1) keypoh (3) khasiat (2) kid song (1) Komunikasi Korporat (2) konvokesyen (2) Lawak (3) learn (9) Lirik (18) lyrics (10) makan (4) male talent (31) maskulin (5) modeling (2) modeling events (10) moto (4) music cover (1) my story (1) MyVi TT (3) Naruto Manga (6) news (2) oscar (1) party (1) Pendidikan (2) penjagaan diri (7) penjagaan lelaki (6) Perodua (1) personal (1) phone (1) Photographer (1) photoshoot (35) politik (3) press (2) rahsia lelaki (2) rahsia wanita (1) religious (1) research (2) resipi (1) santai (4) seks (1) selebriti (1) sinopsis filem (2) SKMM (4) story (34) suka-suka (15) talent (21) technology (2) TIPS (20) travelog (8) trip (7) troubleshooting (1) tutorial (2) wafi (1) wedding (12) wishes (2)