The Scarcity Principle - Malay

11:38 PM Nick 0 Comments

Advertising and Marketing Psychology Study Course

Kalau diterjemahkan kepada bahasa melayu, ia bermaksud "Prinsip Kekurangan/Jarang"
Agak pening dengan terjemahan ini?
Kenapa Nik nak buat jugak? Sebab topik ni masuk exam..
Ini terjemahannya, bukannya yang direka-reka dari saya..
So, mari saya ulas lebih lanjut dengan  "Scarcity Principle" ni..

Apakah Scarcity Principle?

Dalam psikologi, Prinsip Kekurangan menggambarkan keinginan seseorang itu untuk membeli, mengumpul, atau mendapatkan sesuatu yang dirasakan bahawa mereka mungkin tidak dapat memperolehinya pada masa akan datang. Sebahagian daripada keinginan ini berpunca daripada keperluan untuk memastikan kita mempunyai keperluan untuk terus hidup. Kita juga cenderung kepada barang yang bernilai samada ia sukar untuk didapati ataupun kita tidak boleh memilikinya langsung, tetapi dengan "pleasure principle"menyatakan bahawa keperluan untuk kawalan rasa dalaman. Dengan mendapatkan sesuatu yang sukar untuk kita miliki dan dengan menunjukkan kebolehan kita untuk mengawal alam sekitar. Keperluan untuk mengawal tidak hanya untuk kepentingan diri kita, tetapi juga tentang "kekalkan bersama Jones"

The Perception of Value is Just as Important as Actual Value

Di Jepun selepas perang, ia adalah menyalahi undang-undang kepada kepentingan memiliki berlian sehingga 1959. Berlian tidak dihargai oleh Jepun kerana ia bukan merupakan sebahagian daripada tradisi Jepun untuk memberikan cincin berlian sebagai tanda pertunangan. Tetapi pada tahun 1968 kempen iklan yang nipis menggambarkan, wanita Caucasian (Amerika) tertarik untuk memakai cincin berlian yang mana ia membanjiri majalah Jepun. Iklan menyampaikan mesej bahawa wanita yang memiliki berlian melambangkan kekayaan barat.

Dalam masa tiga belas tahun selepas itu, pengguna Jepun menjadi pembeli berlian kedua terbesar. Dengan mewujudkan persepsi bahawa mempunyai cincin berlian adalah sesuatu yang dikhaskan untuk orang-orang kaya, Prinsip Scarcity/Kurangnya diperkenal dan bermain peranan, dan permintaan untuk berlian melonjak naik. Untuk meneruskan persepsi tentang hal kesukaran mendapatkan berlian, satu lagi helah pemasaran telah dibangunkan.

Mengawal Bekalan dan Permintaan Merangsang Prinsip Scarcity

Berlian bukannya sukar sukar didapati. Cuma bilangan berlian di pasaran adalah dikawal dan pada bila-bila masa akan diberikan dengan teliti oleh hanya segelintir syarikat, termasuk syarikat De Beers. Syarikat-syarikat ini membeli sebahagian besar daripada semua berlian dan kemudian mengawal ketersediaannya. Dengan menjadikan berlian lebih sukar untuk dibeli, walaupun ia bukannya susah untuk didapati dalam alam semula jadi, mereka telah menjadikannya lebih diingini.

Ini helah pemasaran yang bijak dan canggih telah berkesan sejak tahun 1960-an lagi. Tetapi kawalan industri berlian mengambil ini sebagai satu langkah untuk mengorak ke hadapan. Bagi mengelakkan pemilik berlian daripada menjualnya semula, maka mereka wujudkan pengurangan permintaan terhadap berlian seperti banyak lagi berlian yang mungkin mudah untuk didapati, kempen iklan besar-besaran terus mengaitkan berlian dengan percintaan, sentimen, dan slogan "berlian selama-lamanya," dalam usaha untuk memerangi jualan semula sebagai berlian adalah milik persendirian.

Apabila yang Terhad "Terlalu sukar untuk Didapati”

When The Scarce is "Too Scarce". Dengan hanya mengawal jumlah produk yang ada tidak semestinya bermakna dapat memastikan nilainya yang lebih tinggi atau jumlah jualan yang lebih tinggi. Peruncit tahu akan hal ini, had bilangan dan jenis barangan membolehkannya dapat dijual masa yang diberikan dan jualan mereka sendiri tidak kelihatan sebagai tempat yang agak biasa.

Pengawalan had "scarce" dapat dilihat pada iklan jualan yang ditawarkan dengan ungkapan-ungkapan seperti "masa yang terhad sahaja," "sementara bekalan masih ada" atau dengan mengehadkan bilangan item yang akan dikeluarkan/dihasilkan "tidak akan dihasilkan lagi apabila bekalan sudah habis. "

Mengharamkan dan Penapisan mencipta Nilai Buatan dan Merangsang Kepentingan Awam

Buku, filem, malah permainan video, yang diharamkan atau ditapis menjadi terlarang - sesuatu yang kita tidak boleh atau tidak sepatutnya ada. Ini merangsang keinginan yang meningkat dan kepentingan dalam item yang diharamkan. Bukti ini boleh dilihat dalam undang-undang apabila larangan pengharaman yang membawa kepada peningkatan permintaan bagi alkohol yang jauh lebih besar berbanding sebelumnya yang alkohol adalah sah di sisi undang-undang.

Contoh-contoh lain termasuk pencatuan kerajaan atau masa perang, menyekat jenis muzik, internet, dan filem yang dibenarkan untuk diakses oleh anak anda, dan walaupun pelaku diet yang cuba untuk mengelakkan/menghindari makanan tertentu sama sekali. Apabila seseorang dilihat bahawa mereka sedang menafikan sesuatu, dengan secara amnya mereka mahu melakukannya.

Kesimpulannya

Kerana kita cenderung untuk membandingkan diri kita kepada orang lain, kita sering ingin apa yang orang lain telah miliki, atau untuk mempunyai sesuatu yang lebih baik. Banyak syarikat yang mengeksploitasi keinginan ini, yang jatuh di bawah alam Prinsip Kekurangan ini, dengan mengaitkan produk mereka dengan status sosial yang dikhaskan untuk beberapa.

Jenis pengiklanan ini sering dilihat dalam barangan mewah berharga tinggi termasuk kereta, mengatur perjalanan kelas dan penginapan, dan walaupun dalam produk penjagaan rambut "kos yang lebih, tetapi anda berbaloi."

Jika anda berjaya boleh mewujudkan aura iri hati yang berkaitan dengan produk atau perkhidmatan anda, pengguna akan mahu ia lebih - terutama, jika barangan yang terhad dan jualannya dengan secara tiba-tiba meningkat ciptaannya walausekalipun produk scarcer.

 

Sources:
Edward Jay Epstein. “The Diamond Invention.” Accessed June 17, 2008.

Nik yang tak faham dengan Scarcity ni terus faham.

You Might Also Like

0 comments:

Labels

2D (1) 3D (1) advertising (1) Automotive (2) bahaya (1) berita (4) Blackberry (1) bridal (1) buletin (3) contest (1) credit (1) dinner (2) eez (2) events (20) fakta (1) fesyen (2) forward (1) fotografi (61) funny (4) HDR (1) healthcare (6) hiburan (1) hukum (1) info (71) info sihat (6) islamik (3) jalan jalan (25) joke (7) joke ilmiah (2) journalism (1) Kajian (2) kaki gym (2) karaoke (4) KBU (1) keypoh (3) khasiat (2) kid song (1) Komunikasi Korporat (2) konvokesyen (2) Lawak (3) learn (9) Lirik (18) lyrics (10) makan (4) male talent (31) maskulin (5) modeling (2) modeling events (10) moto (4) music cover (1) my story (1) MyVi TT (3) Naruto Manga (6) news (2) oscar (1) party (1) Pendidikan (2) penjagaan diri (7) penjagaan lelaki (6) Perodua (1) personal (1) phone (1) Photographer (1) photoshoot (35) politik (3) press (2) rahsia lelaki (2) rahsia wanita (1) religious (1) research (2) resipi (1) santai (4) seks (1) selebriti (1) sinopsis filem (2) SKMM (4) story (34) suka-suka (15) talent (21) technology (2) TIPS (20) travelog (8) trip (7) troubleshooting (1) tutorial (2) wafi (1) wedding (12) wishes (2)